הפילוסופיה של עיצוב המרחב

עיצוב המרחב הוא דרך של מותגים לנהל שיחה עם לקוחות בנקודת המפגש המשמעותית באמת. מאחורי כל פרויקט וכל החלטה עיצובית מסתתרים עקרונות מנחים, שיקולים ודרכי חשיבה שעוזרים לנו לבטא את ערכי המותג ולמצות את נתוני המקום.
חיפוש אחר מהות המרחב ודיוק המסרים לקהלים
עיצוב טוב מתחיל מהבנת מהות המקום – למה הוא משמש, מה מצפים למצוא בו, מה הפעולות הצפויות בו ומה עולמות התוכן הרלוונטיים עבורו. כחלק מהבנת עולמות התוכן, נחקור את הקהלים ונאפיין אותם כפרסונות משתמש. הניתוח הזה מאפשר לנו להבין את הלך הרוח ואת מערכת היחסים שלהם עם המקום. כך למשל, מרפאת ילדים היא עולם תוכן מובחן, אך בתוכו קיים סגמנט של מרפאות התפתחות שפונות לקהל ילדים והורים שונה, ומכאן נובעת גם מהות חדשה לגמרי ושורה של שיקולים והחלטות עיצוביות ופונקציונאליות. דוגמה אחרת היא סניף שירות שבו יש התייחסות לזמני ההמתנה, לסבלנות של הקהל ולפעולות שהוא יכול לבצע במהלך הזמן הזה כדי לקצר אותו או לכל הפחות להנעים אותו.
כמו כן, המפגש הפיזי של הקהל עם נקודות המכירה והשירות, הוא הזדמנות מצוינת עבור המותג להעביר את הערכים והמסרים השיווקיים שחשוב לו לתקשר, כמו למשל בשימוש במסכים כדי להציג פרסומות.

המרחב הנתון והקונספט העיצובי
לאחר ניתוח מהות המקום והתפקיד שהוא ממלא עבור הקהל, נמשיך להחלטות עיצוב עקרוניות.
כאן ערכי המותג והשפה העיצובית נכנסים לתמונה ואליהן נוספות התחושות, האנרגיה והחוויה שנרצה ליצור במקום. מקום שמשרה שלווה, מתחם שמרים את הדופק, מרחב שמציף רומנטיות, חלל שבו נדמה שהזמן עמד מלכת או אזור שמעורר את חוש הטעם – כל אלה החלטות עקרוניות שמתקבלות בשלב החשיבה העקרונית. את אותן תחושות נתרגם מאוחר יותר להחלטות על חומרי גלם, תכנון ועיצוב.
הקונספט העיצובי המרכזי מתכתב עם ההחלטות שקיבלנו עד עכשיו. הוא כולל את סקלת הצבעים, את הרעיון הקריאטיבי ואת הקו הגרפי שיוביל את העיצוב.
שימוש בקונספט צר יביא לאפשרויות מצומצמות ויכול מהר מאוד לגלוש למונוטוניות משעממת, ולכן חשוב שהקונספט יורכב מנושאי עיצוב רחבים שיוכלו להתפתח ולספר סיפור מתגלגל.
פרויקט עיצובי טוב מבטא בצורה מאוזנת אסתטיקה ויופי שמביא המעצב, ופיצוח נכון של הבריף המותגי.

שיקולים בבחירת חומרי גלם
כל חומר גלם וכל החלטה לשלב ביניהם משפיעים על אופי המקום. פרופילים וגופי מתכת יכולים להכניס אופי תעשייתי-אורבני למקום וגם להוסיף קרירות ואלגנטיות. אלמנטים מעץ, בד או כל טקסטורה טבעית אחרת, יכניסו ממד של רכות.
כשבוחרים חומרי גלם, חשוב לתת משקל גם לנושא הבטיחות, ולשים לב למשל שלא עושים שימוש בחומרים שצריכים להיות מחוץ להישג ידם של ילדים או למקם אלמנטים במרחב שיכולים לסכן קשישים. בנוסף, יש להתייחס לעמידות החומרים במרחבים חיצוניים, כמו שקורה למשל בשילוט חוץ, במקרים אלה יש לוודא שהשלטים לא נתלשים ברוח ועמידים בפני חום וגשמים.

שקט מעצבים. השלב שבו הכל מתחבר
אחרי שהכרנו את המרחב, בחרנו את הקונספט ואת חומרי הגלם, מגיעה האלכימיה – יצירה של עיצוב מכל אותו אוסף רב של שיקולים, צרכים, העדפות וטעמים.
פה, היכולת לספר סיפור גרפי, להבין את הקומפוזיציה התלת-ממדית וההרמוניה בכל אזורי המרחב הנתון היא קריטית. זאת יכולת שהיא חלקה כישרון ורובה ניסיון והבנה מה יצור עיצוב אחד, אותנטי והרמוני שמבטא את המותג, משרת את הקהל שמבקר במקום ויוצר עבורו חוויה זכירה שתלווה אותו גם אחרי שיעזוב את המקום.
בעיצוב נשלב תמונות וצילומים שמתכתבים עם הקונספט העיצובי, נטמיע סמלים, משפטים ומסרים, נגדיר אילו חומרי גלם, אבזור וריהוט יתמכו ברעיונות שלנו ונתכן את המרחב בצורה אופטימלית כדי לענות על כל העולמות. היבט שחשוב לקחת בחשבון הוא התקציב, בהינתן תקציב מוגדר, עלינו לבחור את החומרים שעלותם תתאים למסגרת התקציב שלנו מבלי לחרוג ממנה.
מעבר לנגיעה האמנותית, עיצוב המרחב משלב גם חשיבה אנושית. למשל, התמצאות נוחה במרחב עם שילוט, הכוונה ומתן ידע יכולה לחסוך שאלות ויכולה להעשיר את המבקר בעולמות התוכן. בדומה לכך, אחת המשימות המורכבות בעיצוב המרחב היא לחזות את הנראות שלו גם בעוד כמה שנים ולתכנן כך שגם לאחר שביקרו בו אלפי אנשים, הוא יראה נהדר. המשמעות המעשית היא לבחור חומרי גלם עמידים לתנאים, לקהל ולשימושים ויותר מכך, גם למקם אותם בצורה חכמה כדי שלא ישחקו ויתבלו שלא צורך.
היבט אחר בעיצוב הוא התאמת הגרפיקה בצורה אופטימלית, כדי לוודא שהיא לא תוסתר, תיחתך, ותאבד מהאימפקט העיצובי שדמיינו כשיתווספו רהיטים או אביזרים אחרים.
אצלנו ב-made in הפילוסופיה של עיצוב המרחב היא איזון מושלם בין אמנות, שימושיות, חלומות עיצוביים ויישום מעשי בשטח. אנחנו מביאים את הכישרון, המסירות והידע שצברנו לאורך עשרות שנים כדי להפוך מרחבים למרגשים וחווייתיים.